Saturday, January 16, 2016

APA DI SEBALIK SHOJI YAMAGUJI

APA DI SEBALIK SHOJI YAMAGUJI

Theaster Gates. Begitu nama yang menggubah Shoji Yamaguji. Beliau tinggal di Chicago, seorang penggemar seramik. Membuka studio seramik di Selatan Chicago. Bukan senang bagi beliau untuk menarik perhatian penduduk sekitarnya pada waktu itu (sekitar 2006). 

Pada 2007 dia dengan beraninya membuat pameran seramik di Pusat Seni Hyde Park. Dia tahu bagaimana untuk menarik perhartian peminat seramik datang ke pamerannya. Maka muncullah nama Shoji Yamaguji. Sungguh hebat, ini dianggap pameran seramik timur kerana nama itu dikaitkan dengan negara Jepun.

Nama itu sebenarnya tidak pernah wujud sebagai pengukir seramik di Jepun atau di mana-mana. Dia hanya menggunakan kreativitinya untuk meletak sebuah nama pada satu pameran. (Seperti sdr meletakkan sebuah tajuk pada sebuah novel!). 

Namun Theaster mempunyai alasan yang munsabah. Shoji Hamada (1894-1978) adalah nama sebenar pakar seramik Jepun. Yamaguci juga nama di Jepun, tempat Theaster meniumba ilmu dalam bidang seramik. Lantas Shoji dan Yamaguci digabungkan menjadi nama pameran itu.

Banyak perkara yang dibicarakan oleh Will Gompertz di dalam bukunya "Think Like an Artist" (Penguin Books, 2015).


Selamat membaca.

 

No comments: